Reis 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ela en John - WaarBenJij.nu Reis 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ela en John - WaarBenJij.nu

Door: Ela en John

Blijf op de hoogte en volg Ela en John

13 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

De roos van het zuiden
Chiang Mai is een leuke stad, niet zo groot en druk als Bangkok maar een chille plek om te zijn, en ze hebben een Starbucks (lees belangrijk, want goede koffie), en we hebben besloten hier een paar dagen te blijven voordat we naar Kuala Lumpur vertrekken. Helaas kunnen we niet in dit hotel blijven want vrijdag de 14de is het hier een feestdag en is het druk dus vertrekken we morgen naar een ander hotel, echt in de oude stad, nog dichter bij de Starbucks!!!!
Gisteren door de oude stad heengelopen waar waar om de zoveel meter een tempel staat die je kunt bezichtigen, een tempel trok onze aandacht dus besloten te gaan kijken. Ons oog viel op een monnik die ons lokte dus wij naar binnen, slippers uit, netjes op je knietjes, monnik pakt een bandje en de arm van John en begint te blazen en te bidden en knopt het bandjes om, oké ik aan de beurt, zelfde ritueel alleen na het bidden pakt hij een soort kwast en begint ons nat te gooien, ik kon gewoon niet serieus blijven en probeerde mijn lachen te onderdrukken maar toen ik zag dat hij om zijn middel een i phone droeg kon je me weg dragen, gelukkig kon de monnik er zelf ook om lachen en zijn we nu gezegend voor een lang en gelukkig leven. De temperatuur is ongeveer 32 graden, ik heb de eerste blaren onder mijn voeten zitten dus we gaan maar eens kijken of we een scootertje kunnen huren.
We gaan zo zachtjes aan wennen. Vandaag een grote stap gezet qua integratie door een scooter te huren (125cc, mag in NL niet eens zonder rijbewijs) en ons te begeven in het gestoorde Thaise verkeer. Regels zijn hier niet echt behalve dat je links moet rijden en verkeer van die kant voorrang heeft.. Maar het is ook wie het eerst komt en het meeste lef heeft. Met die scooter ff proef gereden en toen plankgas de stad uit, op naar een berg met natuurgebied en uiteraard weer een tempel. Daar hebben ze er bizar veel van hier, alleen in Chiang Mai al 300, soms recht tegenover elkaar. En dan heel erg kitsch met veel goud en versieringen. Deze tempel had ook nog eens een enorm lange trap de berg op wat vervolgens weer een grote bazaar werd door de verkoopstandjes. De arme Thai maken van elke gelegenheid gebruik om iets te kunnen verdienen aan die rijke toeristen. Dat is ook wel een rare gewaarwording. Wij kunnen hier echt smijten met geld en dan nog krijgen we het niet op. Ter vergelijking, de brommer kost 7,50 per dag, het hotel 25 (minder luxe hebben we al voor een 10tje gezeten) net op de markt waar zo 50 etensstalletjes staan allebei een bordje Thaise nasi gegeten voor samen 3 euro dus we kunnen zo nog een maand blijven. Een gemiddelde Thai verdiend 4800 Bath in de maand, dat is iets van 110 euro.
Alles loslaten is iets wat ons beide erg goed afgaat en zo langzamerhand worden we verliefd op het land van de glimlach, we dromen over een eigen "bed and breakfast" en over het fantastische leven wat we hier zouden kunnen hebben. Wat zou het fijn zijn om hier te wonen, misschien willen onze ouders en familie wel mee doen, beginnen we een familiebedrijf. Dit land is een fantastische plek om ideeën op te doen, alles is hier simpel, weinig regels, en dan komt elke weer dat nare besef hoe anders het is in Nederland. Maar goed we kijken goed om ons heen en misschien kunnen we een vertaalslag maken naar Nederlandse maatstaven. Maar we hebben al leuke dingen gezien!!!
Door het huren van de scooter ervaren we enorm veel vrijheid, we toeren wat af en we kennen de omgeving op ons duimpje dus op naar Siam insect Zoo zonder kaart! Haha wat een domper, na een kilometer of 60, 70 te hebben gereden en bijna geen benzine meer te hebben begonnen we ons af te vragen of we wel de juiste richting op waren gereden, we mopperen wat op de jongen bij de receptie die ons vertelde dat het ongeveer 30 minuten rijden is, ja tuurlijk thaitime zeker, en besluiten dat als een plek vinden waar we kunnen tanken we terug keren naar Chiang Mai. Oké, klein tankstation in zicht dus hup benzine erin en terug. Het bleek inderdaad maar een minuutje of 30 rijden te zijn maar we waren te fanatiek en hadden een afslag gemist (grrr), ondertussen bijna vier uur en om vijf uur ging de Zoo dicht dus maar terug naar huis, onderweg even een pitstop voor een hapje eten en een drankje. Deze scooter rijdt ongeveer 80 kilometer per uur en het was 34 graden die dag. Drie maal raden hoe wij eruit zagen....ROOD! Wijze les voor de volgende keer, insmeren en een kaart mee!