Reis 2014 - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Ela en John - WaarBenJij.nu Reis 2014 - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Ela en John - WaarBenJij.nu

Door: Ela en John

Blijf op de hoogte en volg Ela en John

20 Februari 2014 | Indonesië, Pontianak

19 februari: 5.30 gaat de wekker na een korte onrustige nacht, snel douchen en op naar de taxi. Deze was keurig op tijd dus op naar het vliegveld voor onze volgende bestemming: Pontianak. We nemen geen risico en zijn veel te vroeg maar kijk nou...weer een Starbucks, lekker hoor de dag beginnen met een goede bak koffie. Dit keer reizen we met een kleiner vliegtuig, zo een met van die propellers bij de vleugels. Nog geen uur later landen we in Pontianak, even een visum regelen en door de douane. Nou hadden we op het vliegveld in Kuching wel een mooi papiertje gekregen maar dat was in het Indonesisch, en laten wij talenknobbels nou net deze taal niet eigen zijn, dus deze hadden wij niet ingevuld. Geen probleem, we kregen een keurige omschrijving in het Engels dus aan de slag. Hebben we wat aan te geven? Vraag 1: alles wat te maken heeft met dieren en planten. Dat hebben we, John heeft een potje pindakaas gekocht en we hebben chips, aardappels en pinda's, is van een plant toch? Toch maar even vragen, vette schik die douanebeambtes want dit bedoelde ze helemaal niet, dus na uitgelachen te zijn konden we weer verder. Erg vriendelijke mensen dus, weer een wereld van verschil met Maleisië. Even geld pinnen en op zoek naar een taxi, dit ging allemaal soepel en op naar hotel nummer 2 alleen dit keer in Indonesië. LUXE!!!! Lekker zeg, we waren te vroeg en konden eigenlijk pas om 14.00 inchecken maar na een ontbijt in het hotel konden we al om 11.00 op onze kamer terecht. Even over het ontbijt: hier is het normaal hoor, maar we zijn toch Nederlanders en ik hou graag vast aan bepaalde gewoontes, John daar in tegen niet en die gek zat om 10.00 al aan de nasi met kip. Op de hotelkamer even genoten van het even miljonair zijn. We moesten voor onze trip ruim 5 miljoen Indonesische roepia's mee nemen en voor ons verblijf hier ook maar ruim gepind, stond John dus in 3 keer 75 biljetten van 100.000 roepia te trekken. En nu even een dag chillen met de billen, lekker de hele dag op bed tv kijken, 1 keer naar buiten om wat te eten maar we hadden zoveel bekijks van de locals dat we allebei een beetje zenuwachtig werden en toch maar voor een restaurant gekozen. Daar brak ook een beetje paniek uit want bijna niemand sprak Engels maar na personeel wat wegrende en een hoop geschreeuw in de keuken kwam er een vriendelijke dame te voorschijn die ons keurig heeft geholpen. En... Michaela heeft dingen in haar mond gestopt waarvan ze niet weet wat het was en ze vond het nog lekker ook dus er is nog hoop! Daarna weer naar de kamer voor een volgende ronde chillmodus. John hangt net de telefoon op, hij heeft even via de roomservice avondeten besteld, dikke smile op onze gezichten, we zijn hier miljonair, en ook al weten we dat geld niet gelukkig maakt, we voelen ons zen en gelukkig!
Morgen vliegen we voor de laatste keer, dit keer naar Pangkalan Bun, en hier worden we opgepikt door Arif, onze gids voor onze jungletrip. Het voelt goed om te weten dat er op ons wordt gewacht. En voor wie denkt, waarom vliegen die gekken twee dagen door drie landen om naar en of ander natuurpark te gaan het volgende:
Het Tanjung Puting NP heeft een oppervlakte van 3.040 km². Tanjung Puting bestaat uit een complexe mozaïek van laagland habitat, zoals nipah palmbomen, mangrove bossen, tropische bossen en meren. Hier heb je kans op o.a. de neusaap, Java aap, oenka (gibbon), Borneogibbon, rode langoer, Maleise beer, baardzwijn, onechte gaviaal en zeekrokodil te zien. Daarnaast zijn er meer dan 220 soorten vogels waaronder neushoornvogel, ijsvogel en slangenhalsvogel en prachtige vlinders. Maar het is opgericht ter bescherming van de orang-oetans. Ooit bevolkten miljoenen orang-oetans de oerwouden van Azië. De hoge boomtoppen waren een veilige haven voor de grote oranje mensapen. Spelen, eten, slapen: alles gebeurde hoog boven de grond. Nu kun je alleen nog op Sumatra en Borneo wilde orang-oetans vinden, nog wel; want sommige wetenschappers denken dat het dier over tien jaar niet meer in het wild voorkomt. Er zijn er nu nog 7000 over op Sumatra en 25.000 op Borneo. Het is de intensieve opvang van de orang-oetans die Tanjung Puting internationale faam heeft bezorgd en onze aandacht heeft getrokken na een Google sessie. In gevangenschap groot gebrachte orang-oetans worden hier voorbereid op een nieuw leven in het wild, maar er bevinden zich in het gebied ook nog veel wilde exemplaren. Je kunt hier van heel dichtbij de orang-oetans observeren zonder de dieren en het onderzoek te verstoren.
Wij hebben besloten dat een bezoek aan dit park de kers op de taart wordt. A change of a lifetime!