Reis 2014 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ela en John - WaarBenJij.nu Reis 2014 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ela en John - WaarBenJij.nu

Door: Ela en John

Blijf op de hoogte en volg Ela en John

24 Februari 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Omdat het een wereldstad is moeten we er iets van mee krijgen maar er wordt al verwezen dat 1 a 2 dagen genoeg is. We rijden vrij lang vanaf het vliegveld met een bus naar de stad en dan wordt wel duidelijk dat dit andere koek is dan Indonesië en Thailand. Veel georganiseerder en grootser. Er wordt ontzettend veel gebouwd, kantoren, hotels en nog veel meer. Dit is een stad met de wens om aan te sluiten bij de wereld. Als we zijn ingecheckt bij het hotel en een rondje hebben gelopen besluiten we een dag bij te boeken want we zijn moe van het elke keer maar kort op een plek zijn en het vliegen.
Via internet plannen we wat bezienswaardigheden en lezen we hoe het openbaar vervoer is geregeld in deze stad. We gaan op weg naar een grot waar ook een tempel is gebouwd en apen huizen. Daar aangekomen blijkt het niet zo veel voor te stellen en na een lange warme trap op en af gaan we weer terug met de metro. Die metro heeft speciale compartimenten voor alleen vrouwen. Moslimdingetje dat aan geeft in wat voor wereld we zijn beland. Naast de gewone gehoofddoekte vrouwen en westers uitziende vrouwen lopen er ook een boel met een Burka. Overigens is dit land tolerant voor alle religies maar niet zo voor westerse decadentie dus er staan ook stickers in openbare ruimtes met verboden te zoenen of te vrijen. Wel is het een rijk land wat nog maár eens gedemonstreerd wordt met een overkill aan ontzettend grote shoppingmalls. En dan bedoelen we echt groot: 9 verdiepingen met talloze winkels en een aparte hal met een pretpark met achtbaan er in. We doen er 1 van de bovenste verdieping maar beneden maar zien niet veel van onze gading. In een fotozaak kijk ik naar het prijsverschil voor grote camera lenzen en in een andere zaak begint een verkoper over een extender die ik tussen mijn lens kan zetten waardoor. Goed verhaal en al snel begint hij de onderhandeling. De kortingen vliegen me om de oren maar ik hap niet omdat ik zulke beslissingen eerst uit zoek op internet. Dat probeer ik hem ook duidelijk, te maken maar hij weigert te begrijpen dat ik nu niets koop en zakt zo ver van zijn oorspronkelijk bod dat het een belediging wordt. Hij loopt boos weg en ik ook. Later zie ik dat hij met zijn laagste bod nog ver boven de prijs zat. Weer een ervaring rijker. Als we uit de koopgoot komen gaan we naar het symbool van de stad, namelijk 2 gelijke wolkenkrabbers die naast elkaar staan. Toen ze gebouwd werden in 2000 de hoogste gebouwen ter wereld en symbool van de drang van KL en Maleisië om te moderniseren. Erg indrukwekkend maar helaas op maandag niet voor toeristen toegankelijk dus we besluiten terug te gaan. De taxi is duur voor het kleine stukje maar we zijn moe en willen slapen. De volgende dag vliegen we weg uit deze stad en zullen er niet snel weer naar terug keren. We zoeken naar wat opties op internet en het eiland Penang wordt door de gidsen als bezoekwaardig aangeduid dus dat wordt hem. De reis er naar toe is erg goedkoop dus dit wordt nog een poging om Maleisië als reisland te ervaren. Tot nu toe spreekt weinig van het land ons aan. Ela vind via de hotelsites een tot de verbeelding sprekend hotel aan het water dus dat boeken we snel zodat we iets hebben waar we ons op kunnen richten.