Reis 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ela en John - WaarBenJij.nu Reis 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ela en John - WaarBenJij.nu

Reis 2014

Door: Ela en John

Blijf op de hoogte en volg Ela en John

17 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vermaak
Het stikt hier in Chiang Mai van de markten. Zo heb je een bloemenmarkt, een markt voor lokale bevolking (kun je heel lekker eten), de Night bazar (elke avond), de markt van zaterdag en de markt van zondag "The Walking Market". Nou geloof ons, we zijn op elke markt geweest. Ze verkopen er van alles maar vooral kleding, souvenirs en natuurlijk eten. Wat ons verraste was dat elke markt toch niet hetzelfde verkocht en zo hebben we op de zaterdag markt een mooi schilderij gekocht van een lokale kunstenaar. Zondag hebben we bij een vrouw twee mooie armbandjes gekocht. Zo heel af en toe kom je echt speciale dingen tegen. John keek op alle markten natuurlijk zijn ogen uit wat eten betreft, want tja wat moet je nu kiezen hé! Toen we bij een eetkraam stonden te kijken raakten we in gesprek met een man die al vijf maanden in Chiang Mai verbleef en hij kon ons veel vertellen en ons ook gelijk uit onze droom helpen, geen bed and breakfast in Thailand want wij "farang" krijgen geen business visum hier. Farang is buitenlander trouwens. In Cambodja mag het wel, moeten we dat volgend jaar maar eens gaan bekijken! Wel gaf hij John een goede tip over een maaltijd die hij echt moest proeven, en inderdaad John vond het het zalig, ik ben afgehaakt bij het woord " mussels"! Gatver!
We hebben in de stad twee kralen winkels ontdekt waar ik van John naar binnen mocht. Voelde een beetje als een tv programma " Michaela kom maar naar binnen en sla je slag!" Bij de ene hadden ze allemaal edelstenen en heb ik echt mee ogen uit gekeken, de andere winkel hing vol met andere freubelspullen. Al met al een flinke buit en op de stapel voor het postkantoor.
Zaterdagavond zijn we naar een Muay Thai event geweest, is leuk om een keer mee te maken alleen waren het wel bijna alleen toeristen die hier zaten. En al die mannen dan hé, worden allemaal jochies, krijgen volgens mij zelf allemaal zin in een potje Thais boksen.
En dan natuurlijk de Thaise massages: je ziet het overal, in salons maar ook op straat, voor ongeveer 80 baht ( 2 euro) kun je je een half uur laten masseren. ZALIG!!!! Tenminste... Zondag hebben we eerst voor dat we gingen shoppen onze voeten laten masseren en dat was zalig! Na het shoppen hebben we onze nek, schouders en rug laten masseren. Wat een kracht hebben die vrouwen zeg, die hebben een stevige greep! Soms stonden de tranen in mijn ogen en wilde ik roepen "stop alsjeblieft, genoeg!" Maar waarschijnlijk is het een kwestie van je overgeven aan de situatie want John vond het zalig en voelde zich fantastisch na afloop terwijl ik overal pijn had. Dus voor mij geen nek, schouders en rug massages meer! Gewoon lekker mijn voetjes.
Het is vandaag maandag, onze laatste dag in Chiang Mai, John gaat vandaag een kookcursus volgen op een boerderij en ik ga de stad in. Onderweg naar de stad breng ik de spulletjes die we gekocht hebben naar het postkantoor, wat een gekkenhuis daar, de dozen die verstuurd moeten worden staan tot ver op de straat, we zijn blijkbaar niet de enige die gescoord hebben. Nog voor een laatste keer naar de Starbucks en even lekker shoppen in mijn eentje, niet dus! Blijkbaar heb ik iets verkeerd gedaan met mijn bankpas en kan ik niet meer pinnen! Terwijl ik loop te balen krijg ik een sms van John, de kookcursus is superleuk en hij heeft het naar zijn zin. Dan maar terug naar het hotel en lekker chillen in net zonnetje. Even onze was op halen, 35 baht, gatver wat een naar leven! Voor morgen: op naar het volgende avontuur, Kuala Lumpur en gelijk door naar Kuching op Borneo. We hebben leuk email contact met onze gids voor de jungletrip op Borneo dus we hebben er zin in. Hopen dat we er kunnen komen, schijnt nogal onzeker te zijn qua vliegverkeer vanwege de vulkaan uitbarsting op Sumatra, duimen dus!
Kookschool, John heeft weer een diploma! Althans, een certificaat. Maar wat een geweldige ervaring. ik zou vroeg opgehaald worden bij het hotel en dat ging weer op z'n Thais dus iets later dan gepland. In de bus kregen we te horen dat we even op de markt zouden stoppen en dan vervolgens naar het treinstation zouden worden gebracht. Dat was een snellere en goedkopere manier om op de farm te komen. Daarna verder op de fiets naar de plek van bestemming. Erg grappige manier om er te komen. In de trein kon ik mijn plek zoeken maar niet overal want een deel is gereserveerd voor het personeel en een ander deel voor de monniken, die hebben een heel eigen plaats binnen de samenleving. Omdat de trein best vol zat wenkte de vriendelijke monnik naar wat gasten dat ze bij hem konden zitten. Zelf raakte ik in gesprek met de andere aspirant koks. Onder andere een stel dat uit Slovenië komt en gezellige partners blijken, evenals de gids/ kooklerares die goed engels spreekt en knettergek is. Na 1 of 2 zinnen lacht ze hard en aanstekelijk en met haar grappen en opmerkingen krijgt ze ieders aandacht.
Het koken gebeurd op een soort ranch met voldoende kookplekken voor de 2 klassen van elk 8 deelnemers. Eerst kiezen we de 5 gerechten die we willen maken en dan aan de slag met snijden, vijzelen en koken. Een goede balans in de gerechten van zoet, zuur, zout en pittig is cruciaal in de Thaise cuisine. Ik wordt er in geluisd door de lerares en gebruik te veel peper, evenals mijn Nederlandse buurman die nog een peper meer heeft fijn gehakt voor zijn soepje. Ik trek de hitte net maar hij staat met dikke druppels op zijn voorhoofd te grijnzen. Heerlijk om zo met eten bezig te zijn en ik ben erg blij dat ik mezelf dit uitstapje gun. Even een seintje naar Michaela dat het leuk is en ik hoop dat zij het ook naar haar zin heeft.
Na twee gerechten hebben we pauze en ga ik er even op de fiets uit in de hitte maar daar is het echt te warm voor. Wel lekker om even zo helemaal in de stilte van het platteland te zijn. Ik pluk nog een besje van een boom waarin een soort perfect rijpe Lychees groeien en ga weer terug. Na een aantal heerlijke gerechten gaan we voldaan weer terug naar de stad, nu wel met de bus want de trein heeft een ruim uur vertraging. We krijgen een certificaat mee en een receptenboek dus alle andere gerechten kan ik thuis nog eens gaan uit proberen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Onze eerste reis

Supertrip naar het Oosten met als hoogtepunt een jungletocht op Borneo op zoek naar Orang utans

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2014

Reis 2014

28 Februari 2014

Reis 2014

24 Februari 2014

Reis 2014

24 Februari 2014

Reis 2014

20 Februari 2014

Reis 2014
Ela en John

verslag van onze reis door Zuid Oost Azië

Actief sinds 02 Jan. 2016
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 8311

Voorgaande reizen:

03 Januari 2016 - 29 Maart 2016

Zuid Oost Azie

03 Februari 2014 - 06 Maart 2014

Onze eerste reis

Landen bezocht: